torsdag 12 januari 2012

Tillbakablick 2011, del 1

År 2011 var nog det mest betydelsefulla året i mitt liv hittills. Det var året då jag blev mamma och fick min alldeles egna familj tillsammans med min älskade sambo. Det är roligt att blicka bakåt, men säkert är det mycket jag glömmer då jag gör en sammanfattning. Här kommer i alla fall en liten tillbakablick, del 1.

Januari

I januari gick vi i väntans tider. Jag tvättade små, små kläder och magen den bara växte. Vi beställde barnvagnen från Tyskland. Det var massor av snö och kallt. Vi firade vårt fadderbarn Elins 1-års dag. Alma opererades i knät för sin Patella Luxation. Jag blev förkyld, en förkylning med grym hosta som varade ända fram till förlossningen i mars. Förkylningen resulterade i förhöjda infektionsvärden, så jag blev skickad på ett extra ultraljud. Från ultrat vi fick med oss en bild av "Pärlans" fot. Vi fick också ett kuvert med innehåll som avslöjade "Pärlans" kön, som vi valde att inte öppna.

Februari


I februari väntade vi ännu lite mer och magen växte ännu mer. Sambon åkte på arbetsresa till Australien, så vi var lite nervösa över att "Pärlan" skulle bestämma sig för att komma till världen då han var borta. Barnvagnen kom då han var borta och min pappa (med arbetskamrat) hämtade ut den från posten. I mitten av månaden blev jag mammaledig och i samma veva konstaterades det att jag hade graviditetshepatos, så jag fick springa på en massa blodprov och extra kontroller. Vi fick veta att förlossningen troligen skulle sättas igång tidigare än beräknat datum. Jag hade omröstning på bloggen om vilket kön läsarna trodde "Pärlan" var. Det blev nästan oavgjort, flicka fick två röster mer. I slutet av månaden sydde jag nytt till babykorgen (nåt som lämnade på hälft då förlossningen kom igång tidigare än planerat).

Mars

Mars var månaden vi väntat på i många långa månader. "Pärlan" var beräknad till 22.3.2011. Månadens första dag hade jag tid till förlossningsavdelningen för eventuell igångsättning, men det sköts upp då det visade sig att mina värden blivit bättre. Förlossningsverkarna kom igång på kvällen 3.3 och "Pärlan" föddes 4.3 kl. 20.49 (vecka 37+3). Vi stannade fyra nätter på BB. Resten av månaden ägnade vi åt att lära känna vår lilla tjej. Förstås hade vi också en hel del besök.

 
April
 
I april firade vi Ellas 1-månads dag med kompisarna Anton och Elin. Vi planerade och genomförde dopet. Dopet hölls på påsksöndagen. "Pärlan" fick namnet Ella Pärla Maria. Vi hade också en liten gårdshundsträff i hundparken. Ella led av en del magknip, men trivdes som tur i bärsjalen. Vi hade barnvakt åt Ella för första gången. Hon var med mommo några timmar medan jag var till frissan. Vi fick de första medvetna leendena av Ella. 
 
 Maj
 
I maj firade vi bl.a. min kusins konfirmation. Vi var på 1 maj-torget med vagnen. Det var pappan som absolut ville gå, han som annars hatar 1 maj-torget. Vi övernattade första gången borta hemifrån med Ella (i Jakobstad hos Ellas fammo och faffa). Jag köpte ett nytt objektiv till systemkameran (50 mm f/1.8) och gladde mig åt de fina bilderna jag kunde ta med det. Vi träffades en hel del med Ellas kompisar Elin och Anton med mammor. Bosse fyllde 11 år. Ella tränade nacken liggandes på mage och var en så glad liten tjej.
 
 
Juni
 
Juni inleddes med en Ålandsresa. Pappan var med oss några dagar, men åkte sen hem och jobbade, medan jag och Ella stannade några dagar till med Ellas mommo och extramoffa. Vi åkte sen med dem till Vasa i värsta värmeböljan (och utan luftkonditionering i bilen). Min mamma bodde hos oss en vecka och jag och Ella åkte med henne en natt till Tammerfors och Ikea och Ideapark. Vi firade Ellas kusin Oskars konfirmation. Vi träffade de andra mars(och den ena januari-)mammorna och bebisarna. Åkte första gången ut till sommarvillan på Långskär . Ella flyttade från korgen till spjälsängen. Värmeböljan fortsatte, så Ella, Alma och Bosse låg "utslagna" på golvet i värmen (bilden överst till vänster).
Fortsättning följer...

Kram,

1 kommentar:

  1. Vad kul att se första halvan! Kan inte fatta att hon varit sådär liten, lilla skruttan. SÅ SÖT! :D

    SvaraRadera