lördag 14 januari 2012

Tillbakablick 2011, del 2

Det tar länge att skriva den här tillbakablicken, särskilt som jag inte ens kom in på bloggen igår kväll, men här kommer i alla fall andra halvan av årsresumén för år 2011.

Juli

I juli njöt vi av sommaren i fulla drag. Vi spenderade mycket tid ute på sommarvillan på Långskär, där Ella sov så gott i "skärivagnen" jag köpt för 21 euro. Skärgårdsluften hade verkligen bra inverkan på Ellas sovande! Vi besökte också våra goda vänners villa och hade besök av Ellas tjejkusiner och fastrar och av Almas uppfödare. Pappan blev 35 år, Alma 4 år och Ella 4 månader. Jag och pappan besökte bostadsmässan och Ella fick spendera dagen hos äldre fastern och kusinerna, och bra gick det! Vi hade den årliga "syskonträffen" med Ellas kusiner och fastrar med män ute på yngre fasterns och "Gufas" sommarvilla.  I slutet av månaden firade vi Jakobs dagar i Jakobstad hos Ellas fammo och faffa. På hemvägen fick hon träffa släktens äldsta dam, gamlafammo som är 92 år (om jag kommer ihåg rätt). Under månaden lärde Ella sig också att svänga från rygg till mage. Vi köpte också en resevagn åt Ella.
 
Augusti

 
Augusti inleddes med att Alma skadade sitt korsband i knät, det benet som tidigare opererats. Så det blev en ny knäoperation med lång vilotid för hennes del. Vi åkte till Stockholm några dagar och Ella fick åka flygplan för första gången. P.g.a resan fick vi också gå och ta ett passfoto av Ella. Jag var på min gode väns möhippa. Ella fick sin första smakportion och så började vi på babysim. Hon blev allt mera rörlig då hon rullade sig fram. Vi tog ut det sista av sommaren ute på Långskär och villaavslutningen blev för oss en riktig "villabörjan" då vi nu är de nya ägarna av hela stället på Långskär (och min mamma har besittningsrätt så länge hon lever). Något som vi är så lyckliga över att ha fått möjlighet till. Villaavslutningen firade vi hemma hos oss med kräftskiva med ett gäng goda vänner.

September

I september blev Ella ett halvår. Kompisen Elin och hennes mamma/Ellas gudmor kom på besök och Ella fick bl.a. en boll av dem. Ella fortsatte sin matresa. Jag och pappan var på min gode väns bröllop, medan Ella fick umgås med fammo och faffa. Ella hittade backväxeln. Hoppgungan och sittdelen i vagnen invigdes. Jag sprang en hel del på loppis. Vi umgicks också en hel del med andra mammor och barn. Vi försökte hålla Alma lugn, så knäet skulle få läka. Bosse fortsatte att vara sitt vanliga lata jag.


Oktober

I början av oktober var pappan på arbetsresa i två veckor (hemma över helgen emellan), så jag och Ella var på tumis. Vi avslutade första babysimskursen och började på en ny. Jag och pappan åkte ett sista varv ut till Långskär för att städa undan och fick samtidigt lite tumistid då Ella stannade hemma med mommo och extramoffa. Vi spenderade en hel del tid med Ellas kompis Anton med mamma. Månaden avslutades med lite till tumistid för mig och pappan, då vi hann ut på trerätters middag för att fira vår första förlovningsdag en dag för tidigt. Ella var hemma med mommo.

November

I november njöt vi av det ovanligt varma vädret. Penséerna blommade ute i trädgården och gräsmattan var grön och fin. Första snön kom 19.11, men den försvann lika snabbt. Alma var i alla fall rustad för vintern med en ny Pippi-tröja. Ella hade en period på några veckor då hon amningsvägrade och i samband med det slutade hon äta på nätterna. Pappan var en vecka på resa igen och Ella passade på att kämpa extra mycket emot sömnen vid nattningarna. Hon kryptränade för fullt och lärde sig åla framåt (men väldigt långsamt) i slutet av månaden. Vi träffade en hel del mammor och barn också under denna månad. Vi fick två stora burkar med torkade trattkantareller, en av Ellas moffa och en av Ellas fammo, mums! Vi firade min födelsedag och första farsdagen, på samma dag. Ella fick sin första tand.
 
 December

Månadens sista månad inleddes med resa till Åland till Ellas mommo och extramoffa. Under resan fick Ella sin andra tand. Ella hittade äntligen den rätta ålningstekniken, så nu var det slut på lugnet härhemma. Hon flyttade till eget rum i mitten av månaden och flytten gick över förväntan. Ella fick fira sin första jul. Detta innebar att det blev en del fotande av bebis i tomtemössa, såväl på mamma-babyträff, som på babysimmen. Julen firades med kära familjen, för en gångs skull hann vi träffa alla under helgen och det var härligt! Att träffa jultomten tyckte Ella däremot inte att var särskilt kul. Det nya året firades i goda vänners lag. Vi passade då på att ta en bild av kompisarna Elin (som hade hunnit byta till pyjamas), Ella och Anton och visst har de alla tre vuxit en hel del om ni jämför med bilden från april.

Det har varit riktigt roligt att skriva den här tillbakablicken och jag kan bara konstatera att året verkligen har gått i bebistecken. Ellas födelse förde med sig en hel del besök av släkt och vänner. Vi har också haft en hel del träffar mammor och barn under året. Ett verkligt härligt år har det varit.

Jag ser verkligen fram emot vad det nya året för med sig!!

1 kommentar:

  1. Roligt med resume! Och jätte mysiga bilder. jag orkade inte göra ngn i år, synd.

    SvaraRadera